A jövő egy időre megváltozott: 7+1 trend

A jövő egy időre megváltozott, új normák, új szokások vannak kialakulóban. A járvány ugyan nem fordítja meg a történelem kerekét, de rávilágít arra, mily törékenyek vagyunk.

Látjuk e mi jön?

Az új korszak ugyanúgy tartogat kihívásokat és lehetőségeket egyaránt. A járvány hatására a globális ellátás helyét a lokális ellátás vette át, felértékelődött a helyi termékek, szolgáltatások szerepe és előtérbe került a bizalom szerepe. Új technológiák, új kereskedelmi útvonalak születtek, ugyanakkor felértékelődött a személyesség szerepe, a szociális háló, a család fontossága, miközben nőtt a távolságtartás. Megváltozott a munkához való hozzáállásunk. A digitális kapcsolattartás és a távmunka megoldások új lehetőséget nyitottak, újra értelmezték a távmunka fogalmát. Megváltozott a család és munka egyensúlya, amelyben a család egyre fontosabb lesz. Előtérbe kerültek az élhető középvárosok, kertvárosok, ahol minden könnyen elérhető. A távmunkával felszabaduló idő következtében módosultak a bevásárlási és szabadidő eltöltésének szokásai. Lényegessé váltak a városi oázis, a zöld területek, a szabadtéri időtöltések terei.

A bemutatásra kerülő 7+1 trend jól vázolja, merre tartunk, hogyan változunk, mi az új normális.

  1. 1. LEHETŐSÉG ÉLETÜNK HELYREHOZÁSÁRA, ÉS EGY JOBB JÖVŐ MEGALAPOZÁSÁRA

Megváltozott a vállalatokhoz való hozzáállásunk, ezentúl nem profitorientált vállalkozásokként számítunk rájuk, hanem jóval többet várunk el tőlük, egészségvédelmet, fenntarthatóságot, társadalmi szerepvállalást. Ami elvezet egy élhetőbb világ kialakulásához.

A termékeink kialakítása során mostantól a környezet megkímélése épp olyan fontos szempont, mint a minőség, az esztétika vagy éppen az ár. Gyártásunk optimalizálásával többek között éppen ezért vezettük be az LCA – életciklus mérést is, mellyel mérni, és ez alapján csökkenteni tudjuk szén-dioxid kibocsátásunkat. Így alkottuk meg a magyar ásványvízpiac első karbonsemleges termékét. Az LCA mérés pontosan megmutatja a CO2 kibocsátás értékét, amit az ennek megfelelő mértékű zöld beruházások támogatásával kompenzálunk. 

A NAGY „SZOKÁS” ÚJRATERVEZÉS

Az Euromonitor International felmérése szerint a járvány előtt a minél kevesebb műanyag használata kiemelt fontosságot élvezett (65%), amit a klíma változás problémája követett (61%). A Covid-19 éra beköszöntével a figyelem a gyors megoldásra váró helyi és szociális ügyek felé terelődött. A termékektől ma azt várjuk, hogy megvédjék az egészségünket, szolgálják kényelmünket és jólétünket. Biztonságosak és könnyen elérhetőek legyenek. A járvány leküzdése után várhatóan megmaradnak a vállalatok felé a fenntarthatósággal, zöld megoldásokkal, biztonsággal kapcsolatos elvárásaink. Sőt a márka megválasztásánál kifejezetten előtérbe kerülnek azok a vállalatok, melyek tevékenyen részt vesznek a bolygó megóvásában, illetve elöl járnak a zöld kezdeményezések megvalósításában, esetleg aktívan részt vesznek a helyi közösségek életében. 

  1. 2. SPONTAENITÁS HELYETT TERVEZÉS

Korábban a mindig mindent azonnal és bármikor elérhető elv érvényesült, amíg a járvány ennek véget nem vetett. Ma gyors átállásokat várunk el, hogy a bevásárlást, a szolgáltatásokat előre megtervezve, minél gyorsabban, minél kevesebb érintéssel, minél biztonságosabban meg tudjuk oldani. 

  1. 3. FÓKUSZBAN A SZABADTÉR ÉS A KÜLTÉRI PROGRAMOK

Az egészséggel kapcsolatos szorongások, a beltéri online megbeszélések tömkelege, a mozgásszabadság korlátozása és a távmunka okozta növekvő elszigeteltség megnövelte a kültéri tevékenységek iránti érdeklődést. Mindegy mit csinálunk, csak ki a szabadba! Ki ne vette volna észre a tavaszi lezárás alatt a parkok megnövekedett forgalmát, a megtelt focipályák képét, a futók és kerékpárosok tömegét, a zöld gyepen edzést tartó trénerek ütemes számolását? Még jóval a járvány előtt, hasonló okok miatt döntöttünk amellett, hogy  támogatjuk a Primavera ásványvizünnkkel a tömegsportokat. Hisszük, hogy a mozgás regenerál és egyensúlyban tart, hosszú távon pedig egészséges társadalmat hoz létre.
Mizse_a_jovo_megvaltozott_szabadido

 A BELTÉRI TEVÉKENYSÉG KÜLTÉRRE KERÜLT ÉS A VÁROSI LÉT VIDÉKIESSÉ VÁLTOZOTT

Az ember szociális lény, együttműködő képessége emelte azzá, ami. A mentális egészség, a fizikai jól lét igénye a városlakókat új megoldások keresésére sarkallta. A kültéri tevékenység, az élettér megváltozása lehetővé tette új kapcsolatok, kapcsolódások, közösségek létrejöttét. Mind közül a kapcsolódásé, a személyes találkozásé a leghangsúlyosabb kérdés. Úgy találkozhattunk kültéren, hogy nem kapcsolódtunk szorosan. Ráadásul a vidék, a kisváros, az erdő, a kirándulás tere kevésbé szennyezett, zajos, vagy megterhelő. Újra felfedeztük magunknak a vidéket nyugalmát. 

  1. 4. DIGITÁLIS AZ ÚJ NORMÁLIS

Felgyorsult a digitalizáció, az online vásárlások, házhoz szállítások legyen az alap élelmiszer vagy készétel, ruházat, vagy bútor. Számos élelmiszer- és ruházati lánc állt át kiszállításra, mi pedig otthon biztonságban érezhetjük magunkat. 

  1. 5. MEGTALÁLT IDŐ, ÚJRAÍRT NAPIREND

Az idő precíz beosztását, főleg a nők és családanyák profizmusra fejlesztették. A járvány alatt, amikor lehetővé, vagy kötelezővé vált a távoli munkavégzés, még kreatívabb megoldásokra ösztönözte az egész társadalmat. Újra kellett tervezni az otthon töltött időt, a bevásárlásra szánt perceket és helyeket, egyensúlyt teremteni munka, tanulás, pihenés, házimunka között. Évek hosszú során kialakult szokásokkal kellet felhagyni és újakat bevezetni, mindez lehetőség és kihívás is egyben. Minden esetre változtatások sora, ami megterhelő lelkileg, fizikailag egyaránt, mert a rutinból kilépve plusz idő és energia ráfordítás kellett az új utak megtalálásához. 

  1. 6. ÉRINTÉSNÉLKÜLI, ÉRINTKEZÉSMENTES, HIGIÉNIKUS


Az egymásra odafigyelés, az idősebb vagy beteg rokonaink óvása megnövelte igényünket a higiéniára és a biztonságra. A fertőzéstől való félelem, mely elsősorban érintkezéssel terjed, életre hívta a készpénz nélküli megoldásokat, akár a kesztyű viselését, minden napi életünk részévé vált az orrot és szájat takaró maszk viselése, gyakrabban és hosszabban mosunk kezet, fertőtlenítünk kezet és lakást. Mindezek a biztonság iránti követelmények fokozódásához vezettek. 

  1. 7. ÚJRADEFINIÁLT ÉN

Életünkben példa nélküli idők járnak, nincsenek azonnali és jól bevált panel válaszok. Elvesztettük támaszainkat, az eddig tanultak részben használhatatlanok. Mentális képességinket feszegetjük, korlátozottak lehetőségeink, és a kiszámíthatatlan gazdasági hatások sokkolóan hatnak. A helyzet groteszksége megbénít, de legalábbis megállít és gondolkodásra késztet. Újra kell gondolni kik vagyunk, milyen helyet foglalunk el a világban, merre tartunk, újra keretezni céljainkat, lehetőségeinket. (Az Unicredit bank 500 fős kutatásában kiderült például, hogy a 30 éves korosztály előrelátóbbá vált, 79 százalékuk változtatott pénzügyi szokásain a járvány hatására és még többen visszafogták kiadásaikat. Egy generációnak fontos lett, hogy legyen tartaléka előre nem látható helyzetekre.) 

+1 MUNKA-ÉLET: EGYENSÚLY ÚJRATERVEZÉS


2020-ban új jelentést kapott az „out of office”, vagyis az „irodán kívül” kifejezés. Legtöbbünk esetében a munkahely beköltözött otthonunkban, ami hatással bírt öltözködésünkre, a technológia használatunkra, étkezési szokásainkra és sok egyéb életterületre. Van olyan, aki azt hitte eddig, szeret főzni, de a minden napos főzés és menü kitalálása rengeteg munka idejét és energiáját emésztette fel. Nem beszélve arról, hogy a munka idejének, kezdetének, befejezésének meghatározása igen sok fejtörést okozhat. Ráadásul a munka új helyének, pontosabban az íróasztal elhelyezésének az otthonban egy nyugodt, csendes helyen is kihívás lehet. Aztán a lezárások enyhítésével sokan visszatértek a munkahelyre, de már nem olyan gyakran, vagy hosszú időre. Van, akinek ez több idő felszabadulását jelentette a munkába járás idejének megtakarításával, ugyanakkor a szociális kapcsolatok megszűnését, átrendeződését is. A jövőre nézve ez a munka és a magánélet egyensúlyának újragondolását eredményezheti és új rutinok kialakulásához vezet. 

Az élet számtalan területén radikális változás történt és történik jelen pillanatban is. Ami biztosan fontos lesz, az a fenntarthatóság, mert a hosszú távú fenntartható gondolkodás lehet egy élhető jövő megalapozója. A fenntarthatóság, az összekapcsoltság, a technológia és a lokális megoldások. A zöld technológiák, zöld befektetések, zöld otthonok egyre fontosabbá válnak. Azt gondoljuk, a Mizse Ecogreen ásványvíz bevezetésével mi is egy jókora lépést tettünk, az országban elsőként a fenntarthatóságért és a zöld jövőért, mert reméljük, unokáink is látni fogják.

 Forrás: Euromonitor International